
Biblioteka
srpske fotografije
Legenda
-
ovaj znak ili originalna naslovna strana označavaju da je reč o integralnom
elektronskom izdanju knjige.
- integralni
članak, kraća studija ili pojedinačno delo.
- sažetak ili opis
dela.
Sadržaj

Vek
i po srpske fotografije - Zorana Gluščevića, članak iz knjige Istorija
srpske kulture
A
century and half of photography in Serbia - Zoran Gluščević, article
from the book History of Serb Culture
Svetlopisom
Anastasija Jovanovića - Žarko Rošulj
Branibor
Debeljković
ZAJEDNIČKI
PODUHVAT
Projekta Rastko
i
Foto saveza Jugoslavije
Po
štampanoj publikaciji
Foto saveza Jugoslavije
1989. godine

Srpska
fotografija devedesetih - Estela Bjelica, članak iz zbornika Umetnost
na kraju veka
Photography
of the Nineties - Estela Bjelica, article from the book The
Art at
Zbornik - katalog
Rista
Marjanović
Zajednički
poduhvat
Projekta Rastko
i
Foto-saveza Jugoslavije
Produkcija
TIA Janus
Dr
Dragoje Todorović:
"Rista
Marjanović, kao zvanični vojni fotoreporter, bio je u prilici da (...)
svojom kamerom sačuvao je od zaborava oduševljenje srpskih vojnika na
glas o ratu za oslobođenje podjarmljene braće, snimio, koliko su mu žestoke
borbe to dozvolile, odlučujuću Kumanovsku bitku, ulazak srpske vojske
u oslobođeno Kumanovo, Skoplje, Bitolj, pratio kamerom prodor srpske vojske
na tle istorijskog Kosova, fotografisao srpske oficire i turske zarobljenike,
stanovnike oslobođenih krajeva i dr. Njegove
ratne fotografije brzo su stigle u Evropu, tako što ih je on lično upućivao
pojedinim urednicima, ili što su ih kao ilustracije ratni dopisnici slali
svojim listovima. Tako je i on doprineo porastu ugleda dotle malo poznate
Srbije i njene hrabre vojske."

Predrag Mihajlović
i Milomir Minić
Snimci kragujevačkih
fotoamatera
Zajednički
poduhvat
Projekta Rastko i Foto saveza Jugoslavije
Produkcija
TIA Janus
Kragujevac
je imao stotinak kuća i oko hiljadu stanovnika u vreme kada ga je knez
Miloš proglasio prestonicom Srbije 1818. godine. Formiranje državnih i
kulturnih institucija u Kragujevcu u prvoj polovini veka (skupština, licej,
štamparija, teatar...) i otvaranje topolivnice 1851. godine dali su izuzetan
zamah demografskom, kulturnom i industrijskom razvoju grada. Železnička
pruga dolazi u Kragujevac 1886. godine, stvaraju se velike izvozne firme
sa sedištem u gradu, Kragujevac ekonomski jača i prvu deceniju XX veka
dočekuje kao treći po veličini grad u Srbiji sa više od 15000 stanovnika.
To je vreme u kome nastaje priča u slikama koja je sadržina ove izložbe
i knjige...
Dani
fotografije Foto saveza Jugoslavije 1997.
1,9MB
zvanična veb prezentacija
Zajednički
poduhvat
Projekta Rastko i Foto saveza Jugoslavije
Produkcija
TIA Janus
(miror prezentacije)
Zoran
Bogavac:
(...)"Samo
uz napor kamera se može prisiliti da laže", tvrdio je Edvard Veston, jedan
od velikih fotografa tridesetih godina. Fotografije Milinka Stefanovića
pravljene su bez velikog napora.
I ako Milinka
nazovem umetnikom, ili umetničkim fotografom, ili fotoreporterom, osećam
se kao da sam ga uvredio, jer svako od ovih imenovanja podrazumeva u sebi
bar jedan mali deo tog velikog napora kojim se kamera (ipak!) može prisiliti
da laže. A znam da ima senzibilitet umetnika, brzinu i dosetljivost fotoreportera
i stvaralačku sujetu umetničkog fotografa.
Hodajući
svim putevima i stranputicama kojima idu "ljudi sa torbom na ramenu",
tri puta gledajući sve ono što smrtnici vide samo jednom (gledajući okom,
objektivom i fotografskim papirom), Milinko Stefanović shvatio je da suština
fotografije postoji samo u onoj tački gde se seku svi pravci i svi stilovi
i sva shvatanja fotografije: to je tačka u kojoj snimanje postaje etički
čin.
Traganje
za etikom čina snimanja suština je estetike Milenka Stefanovića. (...)"
|