Projekat Rastko
NovostiPretragaPravilaMapa projektaKontaktPomocProjekat RastkoPromena pismaEnglish
ArheologijaAntropologija i etnologijaLingvistika i filologijaBogoslovljeFilosofijaKnjizevnostLikovna umetnostDrama i pozoristeFilm i TelevizijaFotografijaStripMuzika
TIA Janus

Biblioteka srpske fotografije


Legenda

- ovaj znak ili originalna naslovna strana označavaju da je reč o integralnom elektronskom izdanju knjige.

 

- integralni članak, kraća studija ili pojedinačno delo.

- sažetak ili opis dela.


Sadržaj

Vek i po srpske fotografije - Zorana Gluščevića, članak iz knjige Istorija srpske kulture

A century and half of photography in Serbia - Zoran Gluščević, article from the book History of Serb Culture


Svetlopisom Anastasija Jovanovića - Žarko Rošulj

Branibor Debeljković

Prva izložba fotoamatera u Beogradu 1901. godine

ZAJEDNIČKI PODUHVAT
Projekta Rastko
i
Foto saveza Jugoslavije

Po štampanoj publikaciji
Foto saveza Jugoslavije
1989. godine



Srpska fotografija devedesetih - Estela Bjelica, članak iz zbornika Umetnost na kraju veka

Photography of the Nineties - Estela Bjelica, article from the book The Art at


Fotografije Vojislava M. Jovanovica

Fotografije Vojislava M. Jovanovića
(1901 - 1941)

Zbornik - katalog

 


Ratni album Riste MarjanovicaRista Marjanović

Ratni foto-album
1912-1915

Zajednički poduhvat
Projekta Rastko
i
Foto-saveza Jugoslavije

Produkcija
TIA Janus

Dr Dragoje Todorović:

"Rista Marjanović, kao zvanični vojni fotoreporter, bio je u prilici da (...) svojom kamerom sačuvao je od zaborava oduševljenje srpskih vojnika na glas o ratu za oslobođenje podjarmljene braće, snimio, koliko su mu žestoke borbe to dozvolile, odlučujuću Kumanovsku bitku, ulazak srpske vojske u oslobođeno Kumanovo, Skoplje, Bitolj, pratio kamerom prodor srpske vojske na tle istorijskog Kosova, fotografisao srpske oficire i turske zarobljenike, stanovnike oslobođenih krajeva i dr. Njegove ratne fotografije brzo su stigle u Evropu, tako što ih je on lično upućivao pojedinim urednicima, ili što su ih kao ilustracije ratni dopisnici slali svojim listovima. Tako je i on doprineo porastu ugleda dotle malo poznate Srbije i njene hrabre vojske."


Ratni album Riste Marjanovica

Predrag Mihajlović i Milomir Minić

Spomenar 1904-1914

Snimci kragujevačkih fotoamatera

Zajednički poduhvat
Projekta Rastko i Foto saveza Jugoslavije

Produkcija
TIA Janus

Kragujevac je imao stotinak kuća i oko hiljadu stanovnika u vreme kada ga je knez Miloš proglasio prestonicom Srbije 1818. godine. Formiranje državnih i kulturnih institucija u Kragujevcu u prvoj polovini veka (skupština, licej, štamparija, teatar...) i otvaranje topolivnice 1851. godine dali su izuzetan zamah demografskom, kulturnom i industrijskom razvoju grada. Železnička pruga dolazi u Kragujevac 1886. godine, stvaraju se velike izvozne firme sa sedištem u gradu, Kragujevac ekonomski jača i prvu deceniju XX veka dočekuje kao treći po veličini grad u Srbiji sa više od 15000 stanovnika. To je vreme u kome nastaje priča u slikama koja je sadržina ove izložbe i knjige...


Dani fotografije Foto saveza Jugoslavije 1997. PDF 1,9MB

 


Milinko Stefanovic, fotografMilinko Stefanović

zvanična veb prezentacija

Zajednički poduhvat
Projekta Rastko i Foto saveza Jugoslavije

Produkcija
TIA Janus

(miror prezentacije)

Zoran Bogavac:

(...)"Samo uz napor kamera se može prisiliti da laže", tvrdio je Edvard Veston, jedan od velikih fotografa tridesetih godina. Fotografije Milinka Stefanovića pravljene su bez velikog napora.

I ako Milinka nazovem umetnikom, ili umetničkim fotografom, ili fotoreporterom, osećam se kao da sam ga uvredio, jer svako od ovih imenovanja podrazumeva u sebi bar jedan mali deo tog velikog napora kojim se kamera (ipak!) može prisiliti da laže. A znam da ima senzibilitet umetnika, brzinu i dosetljivost fotoreportera i stvaralačku sujetu umetničkog fotografa.

Hodajući svim putevima i stranputicama kojima idu "ljudi sa torbom na ramenu", tri puta gledajući sve ono što smrtnici vide samo jednom (gledajući okom, objektivom i fotografskim papirom), Milinko Stefanović shvatio je da suština fotografije postoji samo u onoj tački gde se seku svi pravci i svi stilovi i sva shvatanja fotografije: to je tačka u kojoj snimanje postaje etički čin.

Traganje za etikom čina snimanja suština je estetike Milenka Stefanovića. (...)"



// Projekat Rastko / Fotografija //
[ Promena pisma | Pretraživanje | Mapa Projekta | Kontakt | Pomoć ]