Петар Грујичић

Рецензије књиге
"Словенски Орфеј и друге драме"
Зорана Стефановића, 1995.

Ретка је прилика да у последње време у књижарским излозима видимо ново издање савремених домаћих драмских текстова, посебно оних који, практично, још увек нису заиграли на овдашњим сценама. Након упознавања са не малим драмским опусом - две целовечерње драме, један драмолет и радио-драма - Зорана Стефановића (1969), читаоцу и овдашњем позоришном познаваоцу постаје мало јасније зашто су се ове драме најпре појавиле међу корицама књиге, а не у неком од домаћих позоришта. Најкраће речено, оно што ради у корист њиховог читања чини истовремено и главну потешкоћу за њихово сценско извођење. Иако се ради о драмским текстовима различитог жанра и тематике, у њихове заједничке одлике могу да се уброје постојање слојевитог интелектуалног дискурса, особене позоришне естетике, као и угледање на ону традицију која је у историји позоришта била најзахтевнија подједнако и за редитеље и за гледаоце. Радња "Викенда са Маријом Броз" се, на пример, одиграва у омиљеном ентеријеру експресионистичке драме као што је лудница, "Словенски Орфеј" асоцира опчињеност митом и заумну визуелност лирске драме какву је у нас писао Момчило Настасијевић, а у напомени на почетку "Скаске о космичком јајету" писац недвосмислено наводи да "поткрада" Бекета.

Па ипак, упркос изазову читања на који несумњиво маме Стефановићеви драмски текстови, они поседују и квалитете на које ће наша позоришна јавност, упркос наведеним "хендикепима", кад-тад одговорити на начин на који они завређују. Реч је пре свега о тематици ових драма, у директном и прилично неочекиваном дослуху са традицијским и идеолошким константама овог поднебља, а за чије смо спознаје, како то приказују и Стефановић и, на жалост, наша драматична стварност - животно заинтересовани.

(Петар Грујичић је драматург,
сценариста и научник из Београда)

Главна странаСловенски Орфеј - позоришна драмаСловенски Орфеј - радио-драма