Dubrovnik
Dubrovnik је Ичвич угледао у лето 1976. године, из ината; бисер Јадрана посетио је уместо Londonа.
Малтене истог дана када је преузео diplomu, стигао му је позив у војску. Знао је да иза те журбе стоји kapetan Bela Sabo.
Ичвич је позив, potoм као што га је примио, вратио надлежној regrutној komisiји. Koverat је убацио у сандуче успут, излазећи на станицу. Из Будимпеште кренуо је са Keleti, у Београду преноћио, а пут за Ploθe и Dubrovnik прекинуо је у Sarajevu.
Тако је maπarска војска у јулу 1976. године прошла кроз Sarajevo певајући, наcugана у Ba-θarijи.
Ичвич је увек избегавао скупе kafане за дерање turista, а непогреешиво набадао праве крчме месних пијаница.
У sarajevsком Aeroplanu одмах је приметио да су га приметили.
Када је ушао, оклевао је да ли да седне и чека kelnera или треба да узме пиће сам, код anka. То је било diskutabilно. У kafићу су наиме сви седели, што би упућивало на kelnerску послугу, али higijenски nivo био је крчмарски, а то би по међународним обичајима, као на пример у Бику у Помазу, требало да значи служење код ankа.
Да не би стајао у вратима као магаре на брду, пришао је anku и тражио viњак и пиво.
Без киселе додао је на основу јучерашњег београдског искуства, где га је изненадило да у Југи не знају за попратну улогу пива које се у Maπarској пије уз жестоко, уместо киселе воде или sode.
Moe, djeθak осмехнуо се матори крчмар. Sjedi lijepo, ja ζu ti donijet. Vinjak i pivo, bez kisele.
Ичвичу је све то било необично и помало смешно. Није знао да ли је зезање или овде заиста причају чудно. Moe, каже матори. Шта му то значи? Да сме да донесе пиће или да је кадар да то учини? Тако се у Помазу не говори. А оно djeθak, по правилу, барем kolском, требало би да буде ваљда djeθaθe; vokativ, шта ли.
Ипак, ма колико убеђен да се у Помазу говори јасније, Ичвич се из петних жила упињао да се прилагоди. Да преузме stil. Да се и овде asimilира, ако се већ Срби у Maπarској неминовно asimilирају и нестају. Ово је његова reasimilacija.
Хтео је да, као на додир чаробне палице, постане Београђанин, Sarajлија, Dubrovчанин и све остало. То је тада још било као једно те исто. Ловио је specifiчне речи и покрете; у Београду је покашао чак и да пљуцне на улици, али пошто је поtrefио tiklu italiјанских cipela elegantне госпође која је своју позамашну задњицу љуљала три корака испред њега у кнез Михајловој, од те врсте manifestacije своје nacionalне припадности ипак је одустао.
Али у крчмама пиће више није тражио са молим на почетку реченице као kreten, а у kafанама престао је да baki даје verbalно. Научио је да ситниш оставља на столу без komentara, или када би дао цео kusur, пружио би новце и flegmatiчно промрљао у реду.
Може, показао је kelneru; може да стави пиће на сто. Као да постоји opcija да му стави на главу. Или пролије под astal.
У Aeroplanu трештала је muzika из duboksa.
Од Вардара па до Triglava...
Тај lager пратио га је од Београда и он није знао шта да мисли о томе. И о себи, поводом тога. Јер песма му се свиђала. Изненадио га је спој melodiчне mediteranске arije и сладуњавог, родољубивог teksta.
Bitlsи нису певали о лепотама Englеске. Па ни maπarске rokere, тада, није могао да замисли како гуде patriotске ode. А када су их кроз неколико година неки од њих ипак загудели, Ичвич је у Бику одмахнуо: то је у Југославији већ превазиђено. Није слутио како ће та његова изјава звучати из perspektive 1990-их.
Sarajлије нису могле да се засите песмом. Када би се приближаво крај, неко би увек устао и убацио паре у automat. Опет Од Вардара па до Triglava... Трећи, четврти па и пети и шести пут.
Ичвич се прво само чудио, затим помало и nervирао. Докле мисле тако? Југославијо, Југославијо! И то би могло једном да им досади.
Његово радознало и nervozно vibriрање, изгледа, дало се осетити. Уплашено је приметио да га гледају испод ока и шапућу, више и не прикривено, о њему. Један црномањасти брко са жутом кожом као zejtin, чак је и подвикнуо:
Ako se nekome neto ne sviπa, neka sijeva iz kavane!
С дрхтањем у стомаку, Ичвич је несигурно гледнуо у свој трећи viњак с другим пивом. Могао би да искапи и кидне, али предстоји procedura плаћања.
Устао је, пришао anku и питао колико се убацује у duboks. Два динара? Старих или нових?
Убацио је новац и сео.
У крчми је завладала напета тишина. Он је пак мртав-хладан, као јунак из kaubojских filmова, запалио cigaretu и попио viњак.
Тада је затрештала muzika.
Од Вардара па до Triglava...
Хој као је онај брко скочио на ноге! Лопатасти зуби као у зеца, севнули су жуто, исто као кожа. Личио је на крабуљу од зреле, златобоје бундеве.
Ичвич, као припадник maπarске armије, напио се у Sarajevu са Sarajлијама тако грдно као да никада није било никаквог Првог светског рата. Као да је све то била само medijска лаж!
Око поноћи, maπarска armија скакала је већ на столу и урликала: Југославијо, Југославијо!
Отишла су два-три воза за Ploθe и Dubrovnik. Сутрадан, Ичвича су на станицу испратили његови нови пријатељи, поклонили му боцу manastirке, и певали му опроштајну песму: Од Вардара па до Triglava...
Стигао је у Dubrovnik не само мамуран него поново накресан, па је преспавао дан и ноћ.
У tirkizну воду Јадранскога мора бацио се тек следећег јутра, као што је и касније избегавао врелетину, пландујући у satима дневне жеге у хладовитим vinарама, слушајући klape.
Ипак, да би код куће имао доказ да није баш све време провео у крчмама, замолио је једну пегаву veђанку која се сунчала без горњег дела bikinija, да га услика на купању, самог усред пучине у perspektivи бескраја. Унапред се церекао како ће се баба Ковиљка запрепастити када у плавом бездану угледа свог унука како плута попут боце луталице с поруком бродоломаца.
Међутим, када се вратио у Помаз опрљен сунцем као janiθarи, осушен, испијен и још увек односно поново мамуран, баба Ковиљка га је у avliji дочекала лелеком.
Ђе си био, жалосна ти мајка? дерала се старица а руке бацала увис као да тера чворке из vinограда.
Дошли су били по њега пушком, шапутала је већ у кухињу, куда га је увукла као да хоће да га сакрије од света. Прекјуче су се пред кућом, причала је разрогачених очију од retrospektivног страха, заустивала зелена војничка кола и ушао је у avliju један oficir. За њим војак са пушком.
Нисам се толко уплашла ни од Руса, четреспете. Њима сам дала ждерат, а видла сам да се неки од њих, пре нег што је узев лебац да гризе, прекрстио. Ал шта да сам овима рекла? Да си отишав у море сиње? Ево, оставли су ти опет некакав papir, па сад ти види шта ћеш. Али ово ми немој радити. Немој се с војском сиграти!
Ичвич је прочитао поновни позив с пратећим tekstом о могућим последицама.
Јебо их отац! процедио је nervоzно, и стрпао cedulju у dep. Шта си кувала?
После dubrovачког гладовања, халапљиво је појео два tanjira satarаша с кобасицом и сланином те одјездио на пиво у Бик, одакле је отишао у kancelarију regrutске komisije и питао deurног ко је онај idiot а Maπarксој народној armији који зафркава maπarски радни народ.
Витлајућу свој изгужвани позив, извукао је из depa још један dokument. Нека друг deurни изволи погледати ово. Уколико уме да чита. Види ли потпис maπarског ministra за kulturu? Ако је друг deurни чуо за тај израз. Према тој ministarској наредби Ичвич ужива двогодишњу stipendiju Maπarске Socijalistичке Народне Republike. А његова stipendija има и међународне dimenzije, пошто је Ичвичев mentor profesor Knofliθek из Praга. Из братске земље Θehoslovaчке, такође народне и такође socijalisтичке.
Ко је дакле онај разбојник у Maπarској народној armији који мисли да из depa maπarског па и братског θehoslovaчког радног народа може да краде паре, искапане знојем чела истих радних народа и народности? То би Ичвича занимало. Јер двогодишња stipendija није мачји кашаљ. Због таквог поступка, неко би од другова подoficirчића могао да надрља. Онај kreten који није узео у обзир закон и dokument према којем су државни stipendistи ослобођени војних обавеза. За време stipendije, могу бити mobilisaни једино у случају рата.
Али рата, завршио је Ичвич своју беседу у kancelarији regrutне komisije Maπarске народне armије у julu 1976. године, рата, хвала богу, нема на видику.
Свуда влада мир, чак и на Balkanu, bureту baruta. Својим очима је то видео.
Испод древних зидина старог Dubrovnikа купају се полуголе vеђанке, а у Sarajevu у троуглу између muslimanске damije, katoliчке цркве и православног храма, у kafићу Aeroplan, сви заједно пију у певају песму Од Вардара па до Triglava...