Карина Авагијан-Јевтић и Мирослав ЦенићКалиграфија са орнаменталном иконографијом
Поштовани пријатељи! Културне баштине свих народа почивају на материјалним вредностима које се заједно са духовним преносе генерацијама у наслеђе. Баштина српског народа очувана је захваљујући опстанку материјалних добара и почива на три стуба који чине везу наших генерација са претходним. Та три стуба су језик, писмо и манастири са фрескама које су неодвојиви део европског средњевековног сликарства. Наша идеја је да Вам покажемо лепоту српског средњевековног рукописног писма. Ћирилично писмо је завршило свој природни развој у 15 веку и од тада се не развија ка писаном слогу. Ми смо желели овом изложбом да покажемо неколико форми ћириличног писма. Уз писмо смо обрадили и орнаменте, који су саставни део странице, а који представљају посебну ликовну дисциплину у уметничким радионицама средњовековне Србије. Саставни део ових радова су цртежи икона и манастира као неодвојива духовна целина калиграфске уметности, и баштине српског народа. Са жељом да ћемо наићи на Ваше разумевање и успоставити сарадњу, поздрављају Вас, Карина Авагијан-Јевтић и Мирослав Ценић
О ауторимаМирослав ЦенићРођен у Ћуприји 1954. Факултет примењених уметности завршио у Београду, у класи Богдана Кршића на катедри графике. Излагао је у земљи и иностранству. Карина Авагијан-ЈевтићРођена у Улан-Батору 1976. Похађала школу минијатуре у Јеревану. Школу за дизајн завршила у Београду. Излагала је у земљи и иностранству. Великомученици Ђорђе и Димитрије.Манастир Манасија, задужбина и маузолеј деспота Стефана Лазаревића, настао у периоду од 1406. до 1418. године. По стилу и архитектонском решењу припада моравској школи. Рукописно ћирилично писмо (15. век) византијског порекла, писано зарезаним пером. Свети Врачи, Козма и ДамјанСлављени просветитељи и лекари, који су својим знањем и светим чудима, болесним и невољним враћали здравље и веру. Манастир Сопоћани, настао је у другој половини 13. века. Ктитор је краљ Урош. Манастир је богато осликан фрескама насталим у 13. и 14. веку. Свети Великомученик Димитрије.Рукопис и орнамент припадају византијском културном утицају. Рукопис је препознатљив крајем 14. и 15. века. Стефан Урош трећиСтефан Дечански, син краља Милутина и отац цара Душана. Манастир Каленић са црквом Ваведења Богородице. Прва четвртина 15. века. Писмо - ћирилица, једно од најпрепознатљивијих форми писма од 12. до 15. века. Писмо је коришћено за исписивање световних књига. Свети СаваОрнаменти су кориштени у Македонији, Србији, Русији и Бугарској у средњем веку. Рукописно ћирилично писмо, коришћено на територији Србије у 12. веку. Свети ратнициРукопис припада Византијском културном утицају. Свети НиколаПећка Патријаршија саграђена је у 13 веку. Ћирилично рукописно писмо - препознатљива средњевековна световна форма у употреби током 12. и 15. века. Свети Илија ГромовникОрнамент припада византијском стилу. Рукопис - ћирилично црквено писмо. Свети Григорије ЧудотворацОрнамент и писмо је из 14. века, византијског порекла. Свети Ђорђе убија аждахуЋирилично рукописно писмо у форми канчелареског брзописа тј. световног писма које је било у употреби од 11. до 15. века. Свети ДимитријеРукописно ћирилично писмо и иницијал коришћен у периоду између 12. и 15. века. Света ТројицаУ позадини су : Манастир Каленић (15. век) и манастир Грачаница (14. век). Орнамент и писмо је из 14. века, византијског порекла. Света ПеткаОрнамент и писмо су из 14. века, византијског порекла. Христ СпаситељОрнамент- византијска школа. Рукопис - ћирилична канчелареска. Свети НиколаПећка Патријаршија саграђена је у 13. веку. Ћирилично рукописно писмо - препознатљива средњевековна световна форма у употреби у периоду 12-15. века. Богородица са ХристомОригинална икона налази се у ризници манастира Хиландар. Бели анђеоМанастир Милешева, задужбина краља Владислава. Изграђен у првој половини 13. века. Архангел МихаилоЋирилично рукописно писмо, прилагођено данашњем читаоцу, са препознатљивим знаковима и односом који карактерише средњевековно писмо. Арханђео ГаврилоМанастир Грачаница , задужбина краља Милутина, представља најлепше градитељско решење свог времена. Осликано до 1321. године. Ова форма ћириличног рукописа појављује се у 15. веку као световно писмо. // Пројекат Растко /
Ликовне уметности // |