Branislava
Jeftović
Uroboros
načetog repa
O
romanu "Kremanska ruža" Slavena Radovanovića
Esej
iz knjige Branislave Jeftović Janusov rasadnik (književne
analize), 1990, Beograd
Vrhunac liturgije je žrtvovanje - stravična, potresna alegorija
našeg povlačenja iz ovog sveta u jedinstvo. Poput zamirućeg brujanja
zvona, poslednji grcaj žrtve raskriljuje vrata ka istini, ka čistoći
koja je žrtvovana životu, večnosti koja je razapeta na krstu vremena.
Elemir Zola
Kremanska Ruža je roman-fikcija-kolekcija žanrovski
raznorodnih mističkih spisa iz hrišćanske, jevrejske i islamske
ezoterike koji vaskrsavaju skladni, simbiotski spoj vizantijske
duhovno-kulturne heterogenije. Aforizmi, životopisi svetih ljudi,
zapisi o vizijama, pouke, legende, dijalozi... - preuzeti ili inspirisani
Svetim Pismom, Talmudom, Kabalom, Hagadom, gnostičkim rukopisima,
starojermenskim, asirskim i vavilonskim pesmama, mitovima i bajkama,
te proročkim zapisima sve do zaostavštine čuvenog kremanskog vidovnjaka
- diskretno i spontano uviru u romaneskno telo Kremanske Ruže.
Tako se ova izvrsna i nadasve egzotična knjiga Slavena Radovanovića
preobraća i sama u čudesni Tajnopis koji čitaoca uvlači u složenu
igru odgonetanja poslednjih Tajni nudeći mu ili zlatni ključ neba
ili se premećući u zmiju nerazumevanja!!!
Kremanska Ruža je romansirano slovo samoće čoveka koji je
proživeo/proživljava pet zemaljskih života - izabran nebeskom milošću
i bačen u tamu Haldejskog Bunara kako bi se. uz pomoć darivanog
proročkog Spisa, uspeo u dan i ponovo rodio. Tako čudesni Spis ima
dvostruko značenje - ezoteričko i egzoteričko - koje se može pojmiti,
jedino, Božanskim znanjem i mudrošću, dok mu poroci i neznanja zatvaraju
korice. Radovanovićev junak je morao da siđe do dna Haldejskog Bunara
jer tamo kuca Srce Sveta i Raj se odvaja od Pakla. Zato je napustio
kuću-Hrand (dvostruku kuću života) koja je bila u vrhu, iznad svakog
zla, među svetlim Nebesima. Prilazak luci Kufe bio je njegov prvi
stepenik ka dnu duševnog života. Kufa-Carigrad-Nikeja-Solun-Toledo
... - sve su to staništa velikog puta iniciranja. Valjalo je proći
kroz kišu kušnji, odoleti napasti mračnih sila, te zaslužiti pravo
na višu spoznaju i ponovno obnavljanje duše u nekom drugom zemaljskom
obličju; i to, tek prolaskom kroz sva tri duhovna elementa u Duši
- osećajnom, razumskom i čisto-duhovnom - koja odgovaraju trima
svetovima: materijalnom, duhovnom i Božanskom; Drvo Života i Drvo
Znanja bili bi tada u ponovnom skladu.
Svekolika drama prisećanja/samoispisivanja sve vreme se,
znači, odvija u Haldejskom Bunaru / kremanskoj straćari bez senke
/ Bazolijevom jedrenjaku bez senke / čudesnom četvorostrukom ogledalu
Mardaka Nikolasa Raama / letećem konjskom četvoropregu ... - u
vremenu između Smrti i Novog Rođenja - koji su samo različite
oznake za jedno te isto: vitalni komunikacijski put koji spaja tri
kosmička poretka (Nebo, Zemlju i Pakao); Tajnu i Spoznaju; čoveka
samog uvučenog u muk kontemplativne mudrosti; viši stupanj duhovne
evolucije i ovladavanja samim sobom kada reč nestaje u haldejskom
ponoru, uvire u sebe samu...
U samosaznanju i spoznaji sveta otvaraju se vratnice svetog puta
- uznesenja i povratka u pravu nebesku suštinu sa obiljem "formula"
koje dopuštaju prelazak u paralelnu sferu i imenima mračnih
sila koje Put zakrčuju. Uvid u Tajnu imaju samo posvećenici (ljudi
više duhovnosti) koji, jedini, mogu da odmere dubinu svakog bića.
Ali, mogućnost čovekove beskrajne duhovne snage, ipak, po Radovanoviću,
počiva u svakom pojedincu i, kao takva, leži i u čudesnom Spisu
koji, zato, predstavlja pravu gnostičku paradigmu. Slično se može
reći i za Kremansku Ružu koja pretpostavlja sintezu svesnog
i nesvesnog Ja, spasenja i, otkrovenja, duhovnog uzleta i poniranja...;
i sve to, kao čin "prepoznavanja" psiholoških veza u srazmerama
i korespodencijama Kosmosa. Kada Asajan - jedan od romanesknih likova
koji je telom u sobi, dok mu duh luta prostranstvima - uspe da se
"vrati", ispričaće kako će Manda-de-Hajje (Gnoza života) spasti
duše, pokopane u Mraku, koje samo misle da se nalaze
u životu - kaže dobri Dihran, iz pominjane kuće-Hrand, i tako artikuliše
fundamentalni gnostički motiv spasenja i otkrovenja.
Čudesni Spis povezan ljubičastom vrpcom - ili proces prisećanja/samoispisivanja
- trebalo je da odigra ulogu vaseljenskog smisla ako Pisar (prikriveni
Sidonac-glavni junak Kremanske Ruže, u stvari) njegove delove
(Kaže) raspodeli određenim redosledom, kako bi se, na kraju, pojavila
Ruža. Ponovno Rođenje - uspenje u Dan - u kosmološkom poretku znači
spasenje individue produženjem svetlih i pravednih strana fizičke
egzistencije, a otklanjanjem njenih tamnih primesa (bolesti, patnje,
starenja ... i smrti); jer je čovekov zemaljski vek samo izraz prolaznosti,
deo beskrajnog niza vremensko-prostornih poredaka. Duša romanesknog
junaka se, zato, morala vraćati pet puta na Zemlju, uvek u različitim
obličjima, dok nije procvetala ruža, dok se on nije oslobodio i
iskoračio iz svakog prostorno-vremenskog režima. Ova Ruža bi,
znači, bila jezgro Istine o pet života Teofila Kumbaradžija, ribara
iz Sidona, i jezgro Istine o Životu, Svetu i Božanskom Kosmosu.
Potraga za Danom (Prosvetljenjem) podrazumevala je bivanje na dva
mesta istovremeno - u dnu samoće i u svemu što je ispisano u čudesnom
Spisu: o vrelu Života, o Tajni Vertabidovog prstena, o lutanjima
čovekove sudbinske pratnje, Seva i Đermaka, do obala Fisona, o borbi
sila Svetla i Mraka...; rečju, razvezivanje od sveta zbivalo se
u gestu askeze i utrnuću volje za Svetom.
Uostalom, bivanje u Svetu - putem proživljavanja tuđih doživljaja
zapisanih u čudesnom Svitku - uvek je i bio osnovni preduslov razvezivanja.
Iskustvo koje je ispisano u tom neobičnom Spisu vraća se, preko
jedrenjaka bez senke, u velikom krugu na istok zemlje, u Kufu, i
za to vreme trpi nekoliko, već pomenutih, preobražaja; jer, Azija
predstavlja Istok koji simboliše svet uzroka, poreklo svega.
Kremanska Ruža je prava fantastična oda borbi sila Svetla
i Mraka koje afirmišu polarizovane principe: Lepote, Večnosti, Apsolutne
Istine, Duha, Mudrosti, Višeg Morala, Vere u mogućnost sveopšteg
spasa ..., s jedne strane; i Ružnoće, Materije, Neznanja, Poroka,
Prolaznosti... i postojanja samo onog što "vidiš, čuješ i možeš
da opipaš, s druge strane. Kufa je simbol prvog načela, a Anadolijski
Kupleraj, u Carigradu, simbol drugog načela. Surovi kovitlac svakodnevnice
dat je simbolom Cirkusa u kome su prikazivane predstave-proroci-upozorenja
o budućim pronalascima i pokretima Istorije: ratovima, padu Morala
utrnuću Ljubavi...
Pored različitih obličja i imena Kumbaradžijeve duše - Mesropa
Hranda, Ankela Arivafija Rozefire, Isaka Ben Farhia, Vizente Bazolija...
čiji životi samo, naoko, izgledaju nepovezani a, u stvari, drže
"čvorove na velikoj mreži događaja" - u Kremanskoj Ruži se
provlači još nekoliko stalnih likova/simbola koji podležu magiji
transformisanja. Na primer, Sev i Đermak (sudbinski pratioci ljudskih
duša na putevima zrenja, između Smrti i Rađanja) koji se, na kraju,
premeću u Mitra i Miloša Tarabića, vidovnjake iz Kremana. Prekaljene
borce za Telo i Duh čovečanstva oličavaju Gonzago i grnčar Tobija.
Kao personifikacija Zmije, Rimokatoličke Crkve i krstaškog osvajanja
i pljačkanja Carigrada, izaslanik Ciriških Patuljaka, pa i samog
Đavola, predstavnik Mraka, Mrženje, pohlepnog Bankara ... i sveg
Zlog i Iskvarenog u zemaljskom životu - Gonzago je moćna protivteža
Svecima i Polu-Anđelima u Kremanskoj Ruži; dok je Anadolka,
velika stara Zmija, prvi i najveći zakon vidljivog, opsena nad opsenama,
suština strasti i polnog uživanja... rečju, predstavnica sveg mračnog
u poretku Sveta i, ujedno, štićenica Sataninog izaslanika - Gonzaga.
Cirkuski lutan, Spenzon, koji se hrani zlatom Patuljaka (predstavnika
sveg niskog i materijalnog u svakodnevnom životu), a izbacuje kamare
puščanih metaka, slikovito proričući katastrofe modernih vremena,
velika je zapreka otvaranju unutrašnjih vratnica duha u Radovanovićevim
likovima; Spenzon, naime, ovaploćuje potpunu kolektivizaciju svesti.
Mudri Šaen Der-Hrand, blaženi Dihran, starica sa štapom koji je
noću svetleo-Sirarpa Melikijan, ćutljiva Halmerija-riba koja je
uvek delila vilinske osmehe - znači, najsvetiji članovi kuće-Hrand
u Kufi - bili su predstavnici sveg onog uzvišenog u čovekovoj duši
i, zajedno sa svim svetim likovima knjige, nosači budućih vremena:
događaji koji su se njima dešavali, istovremeno su se i ispunjavali,
tj. videli se pre svog stvarnog ispoljavanja u određenom prostoru
i vremenu.
U večnoj potrazi za mističkom ljubavlju među svetovima, koju je
čovečanstvo nesrećno izgubilo pre Potopa, članovi kuće-Hrand su
bili zatočenici ideala svejedinstva čoveka, sveta i Božanskog Kosmosa.
Mistička žudnja za svejedinstvom najlepše se očitava u Dihranovoj
priči o kraljevstvu Urarta koje se celo preselilo na Nebo, uzmičući
pred divljim hordama; i o tome kako će Nebeska Kraljica u belom,
u znaku zvezde Aldebaran, zavladati ponovo zemaljskim i Nebeskim
prostranstvima tek kad se sve suprotnosti pomire u sveopštoj harmoniji
Vaseljene: u Ljubavi bez podele, laži i smrti, u pomirenju suprotnih
načela. Žrtva jagnjeta, u ovakvom kontekstu - otelovljena u likovima
Snežane i Istočnice - može jedino, pobediti bes razuzdanih ljudi,
kao i umiriti Božju srdžbu zbog sveopšteg moralnog posrnuća. Razuzdanost
je uostalom, neprijatelj Mudrosti, a prijatelj Ludosti koja sumnja
u sve i za koju sve predstavlja Tajnu.
U prolazu između dva Neba - Vidljivog i Nevidljivog - obitavaju
junaci Slavena Radovanovića; ili, možda je bolje reći, njegovi Mudraci
koji slute, u dalekoj budućnosti čovečanstva, ostvarenje unutrašnjeg,
duhovnog neba na zemlji kojim će se ukinuti kategorije Obmane i
Laži, Unutrašnjeg i Spoljašnjeg ... Znači, Radovanovićevi Mudraci
su Sveci i Proroci, različiti od svih drugih likova Kremanske
Ruže koji predstavljaju nesvesnu senku nedostatka u čoveku,
onaj sloj arhetipova čijom se umetničkom artikulacijom nagoveštava
isceljenje razdora između Razuma i Instikata. O važnoj ulozi mudrih
i svetih, Anđeoskih priroda u knjizi, progovaraju Solomon Levi Merkadić
i njegov prijatelj, posvećenik, Hainm Behar Modrehaj. Naime, na
Merkadićevu primedbu kako u Tajnom Učenju stoji zabrana o
Merkavi i njenoj unutrašnjoj svetlosti, njegov učeni prijatelj mu
odgovara da se ta zabrana tiče samo pojedinačnog traganja
za Velikim Putem i da Sveta Reč ima sluha za vodiče koji, zajedno
sa svojim štićenicima, uviru u srž Božanskih Tajni.
Svi Radovanovićevi mudraci podležu Božanskom rukovođenju, te se
tako u roman uvode deterministički uticaji koji dobijaju srazmere
pandeterminizma: ukidaju se granice između duhovnog i telesnog,
reči i stvari, zamisli i opažanja, jave i sna, subjekta i objekta,
pisca, čitaoca i likova u knjizi, romanesknog i životnog iskustva...;
rečju, sve postaje jedna celina! Preobražaji likova, uvođenje
natprirodnih bića (kojim se nadoknađuje nedostatak uzročnosti),
umnožavanja ličnosti (kao posledica prelaza tvari u duh,
i obrnuto), pandeterminizam... - sve su to prepoznatljivi
simptomi fantastičnog teksta. A tu su i Ogledala. ti nezaobilazni
privesci natprirodnih zbivanja.
"Slobodu stičemo od Gospoda rođenjem i u svim vremenima Ljudske
istorije, koji su ubeleženi od pošljetka, opredeljujući se za dobro
il' zlo? U Ljudskoj slobodi čovek izabira il' odbacuje svoj Spis!-.
Zato bi i Gonzago - u suludoj poteri za Spisom - kad bi ga, kojim
slučajem stekao, bio samo nemi posmatrač onoga šta će se
desiti - kaže Pisar Kremanske Ruže i tako udara temelje jednom
slobodarskom projektu čovekove Sudbine koja sada zavisi od njegovih
moći da raščini ono nesrećno, u sebe zaključano biće.
Znači, Radovanovićevi likovi postaju svesni spiritualističkog
determinizma tek uočavanjem dvostrukosti u svom biću
- prisustva nekog drugog u svojoj ličnosti, nekog koji će se pojaviti
kad procveta Ruža - i spoznajući da su, nesvesno, živeli pomoću
veštine umnožavanja jednog istog lika kroz četvorostruko ogledalo.
Ova omiljena specularna naprava odvajkada je bila simbol Mudrosti,
mešanja iluzije i Stvarnosti, Proricanja i unutrašnjeg vremena.
U Ogledalima (onim vidovnjačkim) pojavljivali su se likovi koje
režira čovekovo nesvesno, te tako razotkrivali njega samog i sve
čežnje koje je pokušavao da prikrije. Tajna sveta i bivanja jeste
igra ogledala - važna je premisa Radovanovićevog pisanja - ali tek
onda kada se ovlada Vrhunskom Veštinom čarobnog Specuuluma koji
otkriva sve strane čoveka (donju, gornju, prednju i zadnju), u vidu
otvorenog ružinog pupoljka, ili menja strane kako bi se dalje
videlo. Onaj koji ovlada ovom Veštinom Vrha, može da iščezne: ostavši
u mestu, može da menja vreme u kome boravi! Tako su Mardak Nikolas
Raam i njegov učenik Ankel Arivafi Rozefira - u čijem je vlasništvu
bio Cirkus u bliskoj vezi sa specularnom veštinom - pobegli u svoj
prostor sreće gde još živi iluzija.
Uplevši čarobna Ogledala u svoj roman, Radovanović je i motivacijski
rešio proces prevođenja jedne duše kroz različita vremena. Zarobljeni
četvorostrukim ogledalom, likovi Kremanske Ruže se rasprskavaju
u prostoru i vremenu remeteći, ujedno, njihovo uobičajeno tretiranje.
U tom činu rasprskavanja na mnoštvo svojih emanacija, likovi gube
umetničku punoću - nalikuju zabludelim senima, utvarama, inkarnacijama
ili groteskno iskrivljenim odblescima materijalizovanog Zla. To
su, dakle, vidljivi hijeroglifi koji pokazuju Božanske Ideje ili
prorokuju svetske pokrete u Istoriji. I struktura romana snosi posledice
zbog fantastičnih iskliznuća iz uobičajene unutrašnje logike književnog
dela: ostvarena je po modelu metafore međusobno suprotstavljenih
ogledala koja ukazuje na svojstvo strukture što se izgrađuje
beskrajnim vlastitim preslikavanjem uporno sledeći mitomanijske
imperative servirane modernom romanu.
Pripovedanje u Kremanskoj Ruži polazi od tri neotklonjive
pretpostavke - da je svaki život kao ponornica koja izbija, pa ponire,
iznenada, raznoseći ljudske duše nepreglednim prostranstvima Vremena;
da je svaki život zasnovan na nedoumici: da li je sve ono proživljeno
opsena, varka, odbegla slika nečijeg života ili, možda, san nekog
tuđinca koji se obistinio u Pisarovoj glavi i u njegovom telu?;
kao i da je najveća java, u stvari, san koji pruža utočiste i razmiče
granice među svetovima. Ovaj Svet podseća - govorio je Isak Ben
Farhi, veliki znalac hebrejskog i aramejskog, iz Toleda - na veliko
drvo života: koren mu je prvobitna materija, lišće opipljiv fizički
svet, grane su mu suština, a cvet razumna duša; na samom kraju dolazi
plod ili anđeoska priroda koju čovek shvata na isti način kao i
cvet koji nikada ne dočeka plod na granama.
Stara jermenska tužbalica, koju su malom Mesropu Hrandu pevušili
Sev i Đermak, predstavlja žarište romanesknog pogleda na život
i svet. To je setna pesma o narodima koji se smenjuju na Pozornici
Sveta - penju se na nju i nestaju - pesma koja je, ujedno, himna
neuništivom životu i koja je Smrt shvatala kao nužno kosmičko sito
u kome, posle prosejavanja svega živog, "zemlja traži zemlju, a
nebeski astrali duh čovečji". Na ovo se nadovezuje priča o Snežani,
Patuljcima i Veštici u kojoj se govori o neuništivom Srcu što samo
menja spoljašnji oblik: kad oblik tog Srca ima nevinu suštinu, onda
se Ono razlikuje od svog vidljivog omotača; a kad je Srce Materije
poput rugla, razlika između njega i ljušture više ne postoji. Dihranov
Tajnopis, u kome su trasirana zaumna zbivanja u Kremanskoj Ruži,
zaokružuje pregled situacija koje odlučuju o romanesknom pogledu
na život i svet. Ovaj Spis ukazuje na duhovne borbe koje izmiču
ljudskom oku i tek kada se materijalizuju postaju pristupačne
samo odabranim - onima koji u sebi kriju moć spoznaje poslednjih
Tajni i ovladavanja Gornjim i Donjim Bogovima.
"Svet je katanac što čoveka okružuje, a on sam može da bude ključ
sveta. Ako uspe da otključa taj katanac: prodreće u tajnu, saznaće
ružu u središtu" - značajne su reci Vizente Bazolija koje daju razrešenje
velike romaneskne zagonetke postavljene čitaocu. Tako se
čovekova duša - koja stremi transcendiranju konačnosti: empirijske
nužnosti i svoje teške, psihološke tamnice - postavlja kao jedino
poprište radnje u Kremanskoj Ruži. Istina se ovde samo
prikriva u nesvesnom i u telesnoj patnji (brodoloma, na primer).
A znanja, primljena u snu, nisu od ovog sveta - ona su znak
sanjačevog boravka u dvostrukoj kući života gde se dodiruju dva
sveta: Vidljivi i Nevidljivi, Zemaljski i Nebeski. "Svaki put je
uvek drugi put. Postoji još jedan do ove kuće svetla, ispunjen je
mirom i blaženstvom, ali ga valja zaslužiti - veli starac Tobija;
a onaj koji se strmoglavi u bezdan, nije zaslužio da ugleda svetlost,
pošto je posumnjao u njeno postojanje...
U Kaži o Zlatnom Ključu Pisar knjige saznaje kako da se
spase i dobije svoju Istoriju - poređao je Kaže određenim redosledom
(u redu se skriva Božanska Istina!); izgubio se u svim romanesknim
vremenima, Ljudima i događajima koji su bili, jesu i koji
će biti - u Haldejskom Bunaru, ali i na svim drugim mestima,
jer je sebe umnožio u Rozefirinom Ogledalu Vremena. Želeo je, dakle,
da ispiše sopstveno otkrovenje - ono šta će biti u dubinama vremena
posle njegove fizičke smrti - želeo je da doživi rođenje
u dan! Njegove pratioce - Seva, Đermaka i članove kuće-Hrand - zamenili
su čuveni srpski vidovnjaci: Miloš i Mitar Tarabić kao i kolekcija
kremanskih duhova (Jon Gica Lular i Jon Klisura, njegova savest;
Prokopije Brodar, Stanj Šćekić, poznat kao Starac Stanj; te Srbica...).
Pod njihovim rukovodstvom pošao je na uspenje spoznavši u sebi Sidonca-Kumbaradžija,
istočnika, u kome Vizantija kruži svetom; spoznavši i da
je Kufa privid Atosa, a Anen-Anoh, patrijarh Ekumenije, privid
carigradskih patrijarha; spoznavši da je Spenzon đavolov sluga koji
će tek doći među narode noseći pomor i pad ljudskog dostojanstva
- crni kukasti krst, simbol nacizma, preteći se nadvio nad, prividno
bezazlenim, zemaljskim uživanjima ...
U trenutku prosvetljenja Pisar Kremanske Ruže, Pandehalj,
postaje svestan kako su čudesni spis i haldejski bunar postali dvostruka
kuća života - jer, on je postao potpun, saznao je ono šta će biti
i doživeo, napokon, taj toliko žuđeni susret sa večnošću. Postao
je sve u jednom, razbio vražju trojicu i vratio se krsnoj trojici
koja leži u svemu. Shvatio je da je njegov Spis Otvorena knjiga
prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, knjiga koja opisuje vreme
kroz koje je prolazila Vizantija u liku Teofila Kumbaradžija, knjiga
sačinjena od života pravednika!
Istorija Starog i Srednjeg veka nas uči da je kobna razmirica između
carigradskih i rimskih duhovnih velikodostojnika (tzv. Fotijev
raskol iz IX veka) - oko nekih pitanja doktrine (proishođenje
Svetog Duha), nekih liturgičkih (beskvasnost) i kanonskih
(sveštenički celibat) pravila - dovela, ubrzo, do velikog i, do
dana današnjeg, neizlečivog razdora Crkava, kao i pravog rascepa
unutar hrišćanstva (Elen Arveler: Politička ideologija vizantijskog
carstva, Filip Višnjić, Beograd 1988.). Podelu na Vizantijsko
Pravoslavlje i Rimsko Katoličanstvo zlokobno je najavilo uzajamno
bacanje anatema kardinala Humberta, papskog legata, i patrijarha
Mihaila Kerularije 1054. god. Od tada, pravoslavni i rimski hrišćani
zauzimaju, jedni prema drugima, stav nerazumevanja i neprijateljstva
koji se još više produbljuje krstaškim ratovima, upadima Normana
(koji su 1059. god. stupili u savez sa rimskim papom) i nečuvenom
invazijom mletačkih trgovaca s kojim je Aleksije Komnin, hrisovuljom
iz 1082. god., sklopio nesrećni savez kako bi lakše odbranio Vizantiju
od napada varvara. Venecijanska pomorska oružana pomoć Istočnom
Sabratu naplaćena je preskupom protuuslugom: ogromnim povlasticama
u trgovini koje su Mlecima omogućile da se ponašaju kao gospodari
tuđeg tržišta i neprikosnoveni arbitri javnog života zemlje na izdisaju;
a sve ovo je, opet, dovelo do čuvenog vizantijsko-mletačkog sukoba
sa nesagledivim posledicama po pravoslavni svet!
U to zlosrećno vreme sve više se razmahuje nova vrsta crkvene književnosti
- rasprave protiv Latina - koja ukazuje prostome puku na
zablude rimskih hrišćana. Od tada datira čudesna mržnja Vizantinaca
prema Latinima, koji postaju namesnici Antihrista (ili pak, on sam),
a u knjizi Slavena Radovanovića vaskrsavaju u liku mračnjaka-Gonzaga.
Odrednica "Latin" označavala je narode Zapada nezavisno od njihovog
etničkog i političkog pripadništva: bila je jedna vrsta odgovora
na helenstvo, jedna vrsta suprotstavljanja kulturnih tradicija i
intelektualnih težnji koje - slabljenjem hrišćanstva - počinju da
označavaju dva protivnička sveta.
Raspadom Velikog Rimskog Carstva - na Istočno (Vizantiju) i Zapadno
Carstvo - okončan je period antičkog humanističkog i tolerantnog
duha. Roman Kremanska Ruža, u neku ruku, predstavlja fiktivni
pledoaje za preživljavanje unutrašnje krize verskog pročišćenja
raspolućenog Carstva kroz "iskušavanja" nosioca istog duha, tokovima
različitih veroispovesti, da bi, na kraju, kao i mnogonarodna Vizantija
u zenitu svog napretka, progutala i pretopila elemente strane pravoslavnoj
tradiciji. Idealističko, zapadnjačko načelo, koje je težilo vaskrsavanju
sveopšteg bratstva, povratku snu o velikoj, univerzalnoj Ideji celovite
vere i jedinstvenog Carstva (ovaploćenoj u rekonkvisti starog rimskog
sveta) - pretočilo se, u Radovanovićevoj knjizi, u konzervativno,
vizantijsko načelo afirmisanja samo jedne religije!!!
Onome ko svoje nebo nosi na tri prsta - govorio je Pandehalj Kumbaradžiju
- otključaće se Božanske tajne! Jer, sve kao da otiče kraju, trokrsnoj
planini (Atosu) gde će Gospod spasti poslednje hrišćane. U ovakvom
kontekstu romanesknog vjeruju, putovanje Kumbaradžijeve duše po
silnim vodama, na jedrenjaku bez senke, bilo bi, dakle, putovanje
do izvora vere, do duše istočne crkve koja počiva u mestu zvanom
rođenje u dan. Jer, na svakom verskom kantaru kremansko proročanstvo
najviše preteže: Atos ili bezverski Logos? Zna se Atos je jači -
slaže se sa Šaenom Der-Hrandom Pisar Kremanske Ruže.
Obnavljajući duhovnu agoniju Vizantije, u periodu vladavine dinastije
Paleologa, Kremanska Ruža okreće svoje duhovno lice ka vrelu
misli religijskih filosofa i mistika naročito s kraja XIX i početkom
XX veka, poniklih, većinom, u ruskim podnebljima: bekstvo ka religijskom
sjaju prohujalih vremena čeznulo je da zaboravi (kao i eklektičniji
duhovi Vizantinaca, u ono doba) neprilike sadašnjosti i neizvesnost
budućnosti. Tražiti utočište u duhovnim strastima - to je balast
aksiološkom krahu u stvarnosti! Otud i eshatološki interes Kremanske
Ruže koji se sedimentirao u proročkom Spisu, što kruži vekovima,
povezujući različite ljude, zemlje, vere, kulturna i intelektualna
nasleđa ..., kako bi uzdigao na najviši pijedestal Svemudrosti -
pravoslavnu veru!
U opširnom proročkom zapisu o Sudbini Sveta i, ponajviše, srpskog
naroda - sročenom u epskom desetercu i sa neviđenim "orkestrom"
fonda zaboravljenih reči koji, zajedno, obnavljaju arhaični, sumračni
i gusti tembr epskog junačkog pesništva, biblijske Apokalipse
(te čudesne, paganske religije Jovana s Patmosa) ili, pak, liturgijskog
obreda - Srbi se proglašavaju, u mesijanskom stilu, izabranim
narodom, a Kremna - Novim Carigradom!
Naposletku je ostao čovek koji je uspeo da prevlada patnju, koji
je saznao šta će biti. Ostao je neko čija žrtva nije bila uzaludna
jer je stekao ključ kojim će uvek moći da otključa smisao svake
Tajne. To je bilo sasvim dovoljno: vrhunskom veštinom pisanja prodreti
u najskrovitije središte Božanske Tajne i - domašiti besmrtnost!!!
Kremanska Ruža poseduje jedno dominantno tematsko žarište:
Otkrovenje svetog Jovana bogoslova: novozavetni spis protkan
čestom paganskom "potkom" koja strasno poriče religiju odricanja,
meditacije, samospoznaje i čiste moralnosti (svi u funkciji individualnosti),
afirmišući. s druge strane, pučku kolektivnost što se predaje
sopstvenom samoveličanju! Ali, ova paganska "draperija" Kremanske
Ruže kao da još više ističe moralni sjaj "eksponata" Vrline
svojih svetačkih likova sačinjenih po meri individualnosti: od samog
početka pokušava da parališe i poništi Moć jakih i prigrabi
je za sebe (D. H. Lorens: Apokalipsa, Grafos, Beograd, 1989.)!
Znači, Moć slabosti - kao u najvećim, čisto-hrišćanskim biblijskim
epopejama - afirmiše roman Slavena Radovanovića; jer je nevidljivi
i nedosežni Bog knjige - nalik Bogu svetog Jovana s Patmosa - pravi
Kosmokrator i Kosmodynamos: Vladar i Moć koji svoje atribute velikodušno
prenosi na zaslužne duše na onome svetu; tako, dakle, dolazimo do
ponovne romansirane apoteoze slabog zemaljskog života! Drevna paganska
veličanstvenost nosećeg Duha romana - koji prolazi kroz pet života
Kumbaradžijevih duhovnih potomaka - javlja se u vidu žudnje za oslobođenjem
od okova ličnog, slabog života, u teskobi automatskog univerzuma....
ka velikom, vitalnom Kosmosu neprosvećenih nagona, ka onome Negde
(a ne Nigde) (D. H. Lorens: Apokalipsa, Grafos, Beograd,
1989.)...
U vrlo nadahnutoj, kuriozitetnoj knjizi D. H. Lorensa - Apokalipsi
- koja esejistički razmatra Otkrovenje svetog Jovana bogoslova,
naslutivši blistav paganski izvornik u njegovim temeljima, nailazimo
na specifikaciju vremena i uzroka ispisivanja formi apokalipse:
razaranje čuvenog jerusalimskog Hrama. od strane sirijskog kralja
Antioha Epifona, u II veku pre Hristosa, koje je izazvala gubljenje
nade Jevreja u sopstveni zemaljski trijumf; od tada datiraju pripreme
za nezemaljsku pobedu Božanskih izabranika koji, tako prilježno,
pokušavaju da skroje apokaliptičari; a da bi to postigli, bilo .im
je potrebno neko sveobuhvatno gledište: za upoznavanje kraja
i početka sveta!
U tom maniru sveobuhvatnog, kosmičkog traganja, sročena je i Radovanovićeva
knjiga: evoluirajući rast Duha od bljeska divljeg, polifonog paganskog
sveta do individualne mahnitosti pravoslavnih hrišćana. Zato je
Kremanska Ruža roman sa više civilizacijskih slojeva
(kao, uostalom, i Otkrovenje svetog Jovana bogoslova u tumačenju
D. H. Lorensa): započinje od nekih prastarih knjiga egejske civilizacije
i stiže, u delirijumu proricanja, sve do naših dana, i dalje, kultivisana
bogopokretanom rukom hrišćanskog Pisara. Ispisujući spoljašnji i
unutrašnji svet - prethodno ga osmotrivši svojim paganskim očima
- Pandehalj, Pisar Kremanske Ruže, Kumbaradžijev i romanopiščev
pritajeni Ego, posuđuje haldejske, asirske ... vizije kako
bi, spoznavši sebe, život i svet, shvatio i svog nevidljivog, nedokučivog
Boga. Tako se u području paganskog Kosmosa - poprištu delovanja
Duha Vremena, Boga kao Kosmokratora i Kosmodynamosa - odigrava radnja
Radovanovićevog romana.
Na tragu blistavih Lorensovih tumačenja Jovanovog Otkrovenja...,
Kremanska Ruža kao da, pred našim očima, izrasta u drevno delo
koje napušta, danas opšteprihvaćeni, moderni proces finalizovanog
mišljenja, a usvaja arhajsku dinamiku obrtne misli-slike:
narativnog kaledioskopa. Svaka ovakva slika je graf jednog
senzitivnog duha koji čitaoca navodi da ga različito shvata ne narušavajući
preciznost i tananost romanesknog plana. Biblijski simboli i paganske
pra-slike ovde su izmešani do nerazaznavanja: kultski i kulturno-civilizacijski
elementi čine narativnu statiku Kremanske Ruže.
Uzvinuće Duha ojačalo je eshatološki fundament hrišćanstva u romanu;
a utrnuće Tela - protivno Lorensovom tumačenju novozavetnog spisa
- nije umrtvilo kosmološku optiku Radovanovićevog
pripovedanja: religija smrti Tela i potonje nagrade izgradila
je blistav, imaginativni obelisk fikcionalnom romanu. Napuštanjem
linearnog, uzročno-posledičnog načina mišljenja, u Kremanskoj
Ruži, piščevom duhu je omogućeno da stvara kovitlace oko pregršti
upečatljivih biblijskih slika: ulaska u Had i ponovnog uskrsnuća,
prebivanja u dvostrukoj kući života... u matici paganskog
Vremena koje kruži, menja ravan života (uzlazno ili silazno), uvek
se rađajući u nekom novom civilizacijskom poretku. Evokacija slike
- stvaranje jednog sveta i njegovo naglo iskliznuće iz ležišta usled
prelaska u temporalni sistem, pa opet povratak nekom svetu, u drugoj
ravni, različitom od izvornog - predstavlja kompleksni model romansiranog
života u Kremanskoj Ruži.
Četiri krilata konja, u četiri ugla Nebeska, što prenose duše između
smrti i ponovnog rođenja; zatim, seoba duša iz lika u lik različite
veroispovesti (paganski eho vere u Mnogobožanstvo); tajna srednjovekovna
društva i versko-politička trvenja, oko njihovog prestiža, kojim
se samo uplovljava u jeretičke sfere Vere; spiritualni panteizam
i živopisna, paganska slikovnost koja ukida snagu verbalnom iskazu;
Bog koji nije samo spiritualan, strog i moralan, već je i kosmički,
vitalan (po uzoru na shvatanje paganske religije)... - svi oni su,
dakle, namesnici arhajskog "pogleda na svet" koji, mada ustoličeni
kreativnom punoćom Radovanovićevog dara, uzmiču pred pravoslavnom
religijom smrti, religijom odložene sudbine i nadoknade
za ispaštanja u ovozemaljskom životu.
Kremanska Ruža je sva u znaku čuvenog jevrejskog simbola
knjige/Tajnog Svitka čiji se pečati lome, jedan po jedan,
kako bi se ona potpuno otvorila, tj. kako bi procvetala Ruža. Ova
knjiga/proročki Tajnopis predstavlja, po Lorensu, Adamovo telo;
njena nedostupnost nezasluženima oduvek je bila podrazumevana: valjalo
je otvoriti sve sfere čulne svesti, kako bi se zadobio zlatni ključ
neba. Otuda prisustvo paganskih figura - četiri krilata konja -
u Kremanskoj Ruži. Ovi prelepi, raznobojni, leteći kasači
predstavljaju večne simboličke spone sa Svevišnjim: poreklo su čovekovog
Božanskog utelovljenja; namesnici su snage, moći, kreativnog "bića"
u čoveku; raznosioci su duša po prostranstvima Kosmičkog Vremena...;
i - ono najvažnije - kasaju u najtamnijim i najdubljim duševnim
prostorima: pravi su psihoanalitički rudnik čovekovih karakternih
mogućnosti! Zato ove fantastične životinje mogu biti prefiguracije
četiri stare ljudske prirode, po Lorensu: sangvinične, kolerične,
melanholične i flegmatične; a ove, opet, predstavljaju stupnjeve
"zrenja" romanesknog govorećeg Ja koje stalno ulazi u podzemni svet
svoga bića.
Na svom putu kroz podzemni svet, na jedrenjaku bez senke, živo,
govoreće Ja se moralo odreći Duha i Duše, pre nego što prominu poslednja
Paklena Vrata, nakon kojih se moglo, ovako razgolićeno, popeti
u Dan. Četiri telesne prirode, dakle, ostaju kao zmijin svlak
na zemlji, dve Božanske prirode se nastanjuju u Hadu, a poslednja
priroda se, u Danu obnove, ponovo odeva u Telo-Duh-Dušu. I ta uporna
dijalektička Ljuljaška Života i Smrti, Duha i Puti, traje
sve do pred kraj romana - jer, čovek, po ortodoksnom hrišćanskom
zakoniku, ne sme ostvariti Božanstvo u puti, već samo u Duhu
i odlasku u večnu onozemaljsku slavu! Tako Radovanovićeva knjiga
postaje veliki vapaj za odloženom, eshatološkom sudbinom jedinke
i čovečanstva.
Kremanska Ruža je oplemenjena neobično živom maštom, vrlo
je zgusnute organizacije zapleta, ispresecana je rojevima simbola
(analogijama i brojevima) što vape za odgonetkom; raskošnom metaforikom
stvara neku čudnu, tajanstvenu atmosferu romanesknih zbivanja, često
poseže za alegoretskim metodom izlaganja, pisana je fluidnim,
izvornim jezikom i stilom što prate lingvističke zahteve vremena
o kome govore...; i, napokon, poseduje finu, slojevitu naraciju
koja se teško prati; otuda obilje fusnota, lucidnih Pisarevih primedbi
čitaocu da se lakše snađe u rizomskom lavirintu bajki, snova,
mističkih spisa i zagonetki koji su se čvrsto spleli u kompaktnu
umetničku tvorevinu. Nepregledna reka razvijenih imaginativnih
metafora koja obrazuje raskošno, složeno, emotivno i intelektualno
upečatljivo, duboko i vrlo originalno "pletivo" proznih slika što
se iskazuju u oporom epskom desetercu, nalikujući čas epskoj
pesmi, čas biblijskom tekstu, čas liturgijskom obredu... - najviše,
ipak, doprinose izuzetno snažnom estetskom učinku Kremanske Ruže.
Svaka jasna strana u Kažama naizmenično se smenjuje sa neprozirnom
koju, opet, valja posmatrati u oticanju i pod drugim znakom. Prikazivanje
Sveta u Spisu je prikazivanje Tajni gde svaka njegova strana nosi
sasvim drugo rešenje od onoga koje je vidljivo i gde je svaki čovek
(kao Kumbaradži) prikaz borbe Svetlih i Tamnih sila - predusretljivo
nas opominje i tumači teško prohodne lavirinte zgusnuto ulančanih
priča Pisar Radovanovićeve knjige.
Kaža o Farhievoj Svadbi najbolji je primer narativne zapetljanosti
u Kremanskoj Ruži. Ovu Kažu čine, između ostalog, pribeleške
sa isleđivanja sedmorice učenika hohamia iz Toleda, Isaka Ben Farhia
(znalca Pisma, Hebrejike i sveg vidljivog Istoka smeštenog u pisane
redove Hagade) koji je bio optužen, od strane duhovne policije,
za pokušaj obnove velike Granadske lože. Sporan je bio Farhiov zapis
sa poglavljem - Velika Svadba u Švajcarskoj Cipeli - koje se sastojalo
od četiri, naizgled sasvim nepovezane priče, koje su, skupa, obrazovale
tekst od 666 rečenica ( a moć ovog broja ogleda se u tome da on
predstavlja množinu Luciferovih znanja). Upotreba više vrsta pera,
oblik slova, različita gramatička rešenja... - govorili su o brizi
da se prikrije pravo značenje proročke poruke unutar ovog,
naoko haotičnog,- teksta: "Zapadna Evropa biće Ur Haldejski!!!
Znači Velika Svadba u Švajcarskoj Cipeli (koju su obrazovali
gradovi u kojima su živeli Patuljci-robovi bankovnih računa, zlehudi
vinovnici nacističkih pogroma u novijoj istoriji) bila je, u to
vreme, neka vrsta Tajnog Svitka, pisana po pravilima tanaitskog
skrivanja po evropskim dijasporama. Kremanska Ruža kao da
poseduje sva odličja Farhiovog Tajnopisa.
Ali, Radovanovićev čudesni roman, posle svih ovih zapažanja, najviše
podleže jednom magijskom, gnostičkom simbolu: Zmiji Uroborosu, ali
načetog repa! U obliku gmizavca koji samom sebi grize rep, Uroboros
je simbol materijalne dijalektike života i smrti, dinamike
kruga, točka čije je okretanje beskonačno jer se obnavlja iz sebe
samog; pokretač je života i simbol trajnosti: iz sebe stvara vreme
i život; i, kao takav, ovaj prastari simbol paganskog Boga kojeg
je svrgnuo s trona Sv. Duh, najlepše predstavlja suštinu zemaljskog
života. Božansko Znanje .i Mudrost mu, jedino, mogu odseći parče
repa i tako lišiti čovekov život zemaljskih negvi: empirijske nužnosti,
Materije i, nadasve, Smrti!!! Uostalom, i Kumbaradži se, na kraju
knjige, ratosiljao Sveta i svih Stanja, Nastajanja, Postalosti i
Nestajanja, tj, svih suprotnosti. On se više
neće rađati i bivati jer zna da rađanje vodi smrti. On je
iskoračio u vanvremenski poredak koji postoji paralelno sa temporalnim.
Kremanska Ruža je, u ovakvom kontekstu, prava romansirana
šifra, čudesni tajnopis Duhovnog Života i Mudrosti - znači, Uroborosa
načetog repa.
|